Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-03@08:27:54 GMT

اعتماد‌سازی در جامعه با واکسیناسیون

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۶۵۶۲۱

اعتماد‌سازی در جامعه با واکسیناسیون

در‌ مورد ارتباط واکسیناسیون و کاهش اضطراب اجتماعی در حال حاضر آنچنان نمی‌توان به صورت واضح و علمی نظر داد. البته این مسأله منجر به کاهش استرس و اضطراب حاکم بر سالمندان شده و غیر‌قابل انکار است، اما تأثیر آن بر آحاد جامعه فعلاً قابل پیش‌بینی نیست چرا که در حال حاضر کمتر از 5 درصد مردم واکسینه شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 البته برای کادر درمان که در صف ابتدای مبارزه با کرونا هستند اعتماد و اطمینان خاطر خوبی ایجاد شده است که می‌توانند در روند کنترل و واکسیناسیون دیگر افراد نقش بسزایی داشته باشند. همچنین با واکسیناسیون افراد بالای 80 سال یا سالمندانی که ریسک ابتلای بیماری در آنها بالا بود آسایش خاطری هم برای خودشان و هم برای فرزندانشان ایجاد شده است. در آینده می‌توان پیش‌بینی کرد اگر همین روند ادامه پیدا کند هم اعتماد عمومی افزایش خواهد یافت و هم روابط اجتماعی مردم بهبود می‌یابد و شاهد تأثیر مثبتی در جامعه خواهیم بود. اما اگر بخواهیم قضاوتمان را از بُعد اشتغال مجدد افراد و بُعد اقتصادی جامعه در نظر بگیریم باید روند واکسیناسیون را تسریع ببخشیم و اگر این مهم تحقق یابد،  تأثیر کاهش استرس و اضطراب اجتماعی محسوس‌تر خواهد شد. همچنین باید به این نکته توجه کنیم که اگر این روند به درازا کشید، با توجه به غیرقابل پیش‌بینی بودن این بیماری شاید ناچار شویم این روند را دوباره تکرار کنیم و این اثر اجتماعی خوبی نخواهد داشت.
 با اینکه درصد کمی در زمینه این بیماری ایمن شده‌اند اما شاهد آن هستیم که ملاحظات خانوادگی بهبود پیدا کرده و آن تنهایی و افسردگی که در سالمندان وجود داشت کاهش یافته است و این افراد می‌توانند با اعتماد بیشتری مورد حمایت فرزندان خود قرار گیرند چرا که جوانان در این دوران بیشتر نگران افراد مسن خانواده خود بوده‌اند تا خودشان و با واکسینه شدن افراد مسن این نگرانی تا حدودی کاهش می یابد. البته این بدان معنا نیست که خانواده‌ها پروتکل‌ها را رعایت نکنند چرا که تزریق واکسن در چند دوره در یک فرد باید انجام شود، اما به صورت کلی قابل پیش‌بینی است که استرس و اضطراب اجتماعی بزودی کاهش و اعتماد اجتماعی روز به روز افزایش یابد چرا که مردم شاهد آن هستند که کادر درمان و مسئولان با مدیریت و نظم در حال ایمن‌سازی جامعه‌اند و به همین واسطه استرس در آنها کاهش می‌یابد و این بر سلامت روان جامعه تأثیر‌گذار است. البته در ابتدای امر که در همه جای جهان هم این‌گونه بود مردم نسبت به واکسن زدن و به دولت‌ها برای ایمن‌سازی جامعه و حتی ساخت واکسن بی‌اعتماد بودند. این سؤالات در ابتدای طرح کشف علاج بیماری و ساخت واکسن در اذهان وجود داشت که آیا تزریق واکسن خطر ابتلا را افزایش خواهد داد؟ یا اینکه آیا کل مبحث کرونا خود یک توطئه است؟ یا نه! این در همه جوامع وجود داشت اما وقتی درصدی از مردم از واکسن استفاده کردند و اتفاقات مثبت که مورد انتظار مسئولان بود رخ داد، گستره زیادی از شایعات در مورد واکسن فروکش کرد. ما در جامعه شناسی یک تئوری داریم به نام تئوری «اشاعه»، بر مبنای این نظریه وقتی لایه‌های درگیر و سطوح بالای جامعه مانند پزشکان و کادر درمان واکسن بزنند این اعتماد در مردم ایجاد می‌شود که قرار نیست خطری پس از تزریق واکسن تهدیدشان کند و این خود سطح اعتماد جامعه را افزایش و استرس و اضطراب را در جامعه کاهش خواهد داد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: استرس و اضطراب پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۵۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عادی‌سازی بی‌حجابی؛ شبیخون فرهنگی

نیاز به پوشش و پرهیز از برهنگی جزو گرایش‌های فطری است که خداوند متعال آن را در وجود انسان‌ها قرار داده است. علاوه بر تاثیر حجاب در تامین سلامت روحی و فکری، حجاب در تامین سلامت جسمانی افراد جامعه نیز نقش بسزایی دارد. از طرفی شواهد تاریخی نیز فطری، فرامذهبی و فراملی‌بودن حجاب را تایید می‌کند.

در جامعه‌ای که پوشش زنان و حتی مردان از دیرباز یکی از آداب و ارزش‌های اجتماعی بوده و بدپوششی در این جامعه مذموم شمرده شده است، عادی‌شدن پوشش‌های غیرمتعارف، چه در مردان و چه در زنان، زنگ خطر استحاله فرهنگی و ارزش‌های اجتماعی را به صدا درمی‌آورد.

پوشش انسان‌ها صرف‌نظر از این‌که از نظر فطرت انسانی یک ابزار مصونیت است، برای فعالیت‌های اجتماعی زنان و مردان نیز مفید است. هر کسی باید به اندازه‌ای که خود او می‌داند و برایش مصونیت‌آفرین است، به آن عمل کند. حجاب به معنای پوشش بیرونی و عفاف به معنای پوشش درونی است. عواملی که باعث سلامت در جامعه می‌شوند و در صورت نبود این دو عامل، مشکلات و اثرات مخرب زیادی در جامعه به وجود خواهد آمد؛ چراکه اگر حجاب و عفاف که مکمل یکدیگرند، در افراد و جامعه رعایت شود، سبب رشد و افزایش معیار اطمینان و اعتماد در جامعه، تاثیر مثبت بر سلامت روحی و روانی در تربیت و تعلیم فرزندان و محیط اطراف می‌شود. همین امر سبب رشد عقلی و فرهنگی در جامعه و مانعی محکم در مقابل عوامل و تاثیرات منفی و مخرب است.
 
انسان، پوشش‌گریز است یا خیر؟
پیرامون موضوع حجاب و پوشش زنان مسائل مختلفی مطرح می‌شود، اما پیش از هر چیزی باید بررسی شود که آیا انسان بالطبع حجاب‌گراست یا خیر؟ پوشش دینی بانوان و حجاب از اختراعات آیین اسلامی نیست، بلکه ریشه در تاریخ دارد. در تمدن‌های کهن بشری مانند تمدن یونان و ایران نیز موضوع حجاب در بین بانوان دارای جایگاه خاصی بوده است؛ بنابراین نه‌فقط اسلام واضع قانون حجاب نبوده، بلکه در جهت جلوگیری از افراط و تفریط‌هایی که در طول تاریخ در مورد حجاب نیز به وجود آمده، به قانونمند کردن و تنظیم آن همت گماشته و آن را به‌صورتی متعادل، صحیح و متناسب با فطرت انسانی زن و غیرتمندی مرد، آن را ارائه داده است. در پاسخ به این‌که انسان پوشش‌گریز است یا خیر، باید هر دو گزاره آن بررسی شود. اگر فرض بر حجاب‌گریزی باشد، اعتبار و ارزش رعایت حجاب به‌دلیل عقلانیت و پیامد فرهنگ و تربیت فردی است. اگر فرض بر گزاره اول باشد، عدم رعایت حجاب خلاف طبع بوده است. این موضوع در حالی است که در ایران تاکنون حجاب‌گرایی فرض شده و مبنای سیاست‌گذاری بر این اساس انجام گرفته است.
 
محجبه‌های جوان؛ مرکز ثقل مواجهه با بدپوشش‌ها
در مسأله حجاب، حاکمیت با گروه‌های مختلفی روبه‌روست؛ افرادی که صرفا بدپوشش هستند، افرادی که به بدپوششی کمک می‌کنند (مانند تولیدکنندگان البسه نامناسب) و در نهایت افرادی که بی‌حجابی عامدانه را تبلیغ می‌کنند (مانند متعرضان به محجبه‌ها و افراد تبانی‌کننده با عوامل بیگانه). ولی به نظر می‌رسد که محجبه‌ها باید مرکز ثقل این مواجهه قرار بگیرند. یک فرد محجبه و عفیف وظایف بزرگی بر عهده دارد و باید الگوی مناسبی برای دیگران باشد تا آنها نیز از این هدیه الهی بهره‌مند شوند. به هر حال در مقابله با بی‌حجابی، به جای برخورد با بی‌حجابان عادی، باید این پندار که بی‌حجابان در غلبه کمی و کیفی هستند، تضعیف شود. در این راه می‌توان از ظرفیت محجبه‌ها استفاده کرد. با وجود این‌که این موضوع مورد توجه قرار گرفته، اما اجرای آن ناشیانه بوده است؛ چراکه بیشتر این افراد بانوان میانسال بوده، در حالی که بهتر است از جوانان و دانشجویان در این امر استفاده شود. با این حال باید توجه داشت که اعتدال در رفتار با بدحجابی باید رعایت شود؛ زیرا افراط در آن موجب تنش و اضطراب و منجر به عادی‌شدن بدپوششی در جامعه می‌شود. این مسأله نیازمند نهاد ستادی و نظارتی فراقوه‌ای است که منحصرا به مسأله حجاب نپردازد. می‌توان این نهاد را در قالب ستاد مبارزه با مفاسد فرهنگی ــ اجتماعی تشکیل داد. 

ارتقای صنعت مد در موضوع حجاب اسلامی
به نظر می‌رسد باید اقداماتی در جهت کاهش پوشیدنی‌های ناسالم یا نامناسب و افزایش پوشیدنی‌های سالم و مناسب، البته با کیفیت و قیمتی مناسب برای کاهش زمینه‌های فساد و بدپوششی انجام شود. بر همین اساس باید طراحان لباس در یک زیست بوم ایرانی ــ اسلامی تربیت شوند و طرح درس‌ها و نظام آموزشی خیلی قدیمی، چه در طراحی لباس و چه در طراحی پارچه ارتقا پیدا کند. مسئولان این صنعت و این حوزه باید تدابیر لازم را برای پوشش مناسب با قیمت مناسب در اختیار جامعه قرار دهند و نیاز‌های اقتصادی تولیدکنندگان نیز تامین شود. از سویی دیگر تسهیل تشکیل خانواده، تقویت روابط خانوادگی و افزایش اشتغال مناسب می‌تواند در کاهش زمینه‌های بدپوششی نیز موثر باشد. با این حال باید جایگاه حجاب به‌درستی در کشور تبیین و مشخص شود. در برخورد با پدیده بدحجابی باید مشکل فرهنگی و سیاسی آن، از یکدیگر تمایز پیدا کند و متناسب با خاستگاه‌‏های آن به برخوردی سنجیده و برنامه‏ریزی‌شده پرداخت. در برخورد با بی‌حجابان باید دقت کرد تعلیم، موعظه و دعوت به خیر، مقدم بر امر به معروف و نهی از منکر است که در این مسیر نهاد‌های آموزشی اهمیت بالایی دارند.

منبع: روزنامه جام جم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • ۹۶ هزار نفر عضو جامعه کارگری و کارفرمایی آذربایجان‌غربی هستند
  • واکنش معین به اعتراضات دانشجویی در آمریکا: دانشگاه و دانشجویان در مقایسه با سیاسیون یا سرمایه‌داران، از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتری در جامعه برخوردار هستند/ اعتراض آنها می‌تواند به تغییر سیاست‌های دولتها و حتی تغییر دولتها منجر شود
  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی
  • عادی‌سازی بی‌حجابی؛ شبیخون فرهنگی
  • هشدار افزایش ابتلا به سرخک در رفسنجان
  • افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در رفسنجان
  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!